WITAMY

WITAMY

Godło PolskiSzkoła Podstawowa im. Gustawa Zielińskiegotarcza

w Skępem

KĄCIK LOGOPEDYCZNY

Drodzy Rodzice !

W związku z sytuacją zagrożenia epidemicznego w naszym kraju i zarządzeniu dotyczącemu zdalnego nauczania Państwa dzieci,  zwracam się do Państwa o pomoc w opanowaniu umiejętności prawidłowej wymowy dzieci uczęszczających na terapię logopedyczną.

 Przedstawię propozycje ćwiczeń logopedycznych, które możecie Państwo wykonywać z dzieckiem w domu. Bardzo proszę o poświęcenie każdego dnia 10-15 minut na ćwiczenia, które zapewne będą dla dziecka nie tylko nauką, ale przede wszystkim miłą zabawa. Proszę, bądźcie Państwo cierpliwi, gdy coś  nie wychodzi, nie zniechęcajcie się, a razem będziemy cieszyć się z sukcesów Państwa dziecka. Chętnie udzielę Państwu dodatkowych informacji,  odpowiem na pytania. Jeżeli są Państwo zainteresowani proszę pisać na: m.dabrowska@spskepe.szkolnastrona.pl

                        

  PRZYKŁADY ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH

  1. Ćwiczenia słuchowe – stanowią bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia, czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.

a) Dziecko siedzi z zamkniętymi oczami i odgaduje odgłosy dochodzące z ulicy – „ wsłuchiwanie się w ciszę”, rozpoznawanie wytwarzanych dźwięków - szmery, stukanie, chodzenie, mowa,

b) rozpoznawanie różnych rzeczy zamkniętych w pudełku przez potrząsanie nim - groch, kasza, gwoździe, ryż, guziki, cukierki,

c) uderzanie dwoma klockami o siebie, łyżeczką w pustą szklankę, klaskanie, tupanie, krzyczenie, darcie papieru, gniecenie papieru, lanie wody, wypuszczanie powietrza, np. z balonika,

 d) różnicowanie dźwięków wydobywanych przez pojazdy - samochodu, motoru, pociągu, samolotu, autobusu, tramwaju, https://www.youtube.com/watch?v=h3D6xu7pr3k

e) wyróżnianie wyrazów w zdaniu. (Z ilu wyrazów składa się zdanie: Mama gotuje obiad. (3),

f) dzielenie na sylaby imion dzieci, rzeczy, zwierząt,

g)„Co słyszę?” – dziecko nasłuchuje i rozpoznaje odgłosy z otoczenia (zwierzęta, urządzenia, ruch uliczny, itp. (Przykładowa strona z odgłosami:  http://odgłosy.pl/,

h) rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej,
·„Co to za wyraz?” – rodzic i dziecko naprzemiennie głoskują wyrazy i zgadują. (m – a – m – a (mama), b – a – l – o – n (balon) itp.
·„Co słyszysz na początku / końcu/ w środku wyrazu?” (nagłos: kot (k), sok (s) itp., wygłos: mak (k), las (s) itd., śródgłos: rak (a), rok (o) itp.

    Ciekawy artykuł pomagający nauczyć dziecko głoskować i dzielić wyrazy na sylaby:          https://www.mjakmama24.pl/edukacja/pomoc-w-nauce/gloski-przyklady-aa-RZFj-caSE-AqfM.html

 

  1. Ćwiczenia oddechowe – poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, baniek mydlanych, chrupek, wiatraczków itp.

Przesyłam link do ciekawych propozycji ćwiczeń oddechowych: http://zabawkilundi.pl/blog/cwiczenia-oddechowe-dla-dzieci/ 

 

  1. Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych – u większości dzieci z wadą wymowy występuje obniżona sprawność narządów artykulacyjnych – języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego. Czasem przyczyną wady wymowy są nieprawidłowości w budowie anatomicznej narządów mowy, np. zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe, przerośnięty język, zbyt duża masa języka, itp. Przyczyną bywają także, szczególnie u dzieci młodszych, nieprawidłowe nawyki związane z połykaniem lub oddychaniem. Konieczne są w tych wszystkich wypadkach ćwiczenia motoryki narządów mowy oraz ćwiczenia prawidłowego połykania.

           Ćwiczenia warg:

  • Cmokanie, parskanie, masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
  • Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o itp.
  • Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
  • Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.

 

 

          Ćwiczenia języka:

  • „Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
  • Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
  • Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
  • Liczenie zębów językiem.
  • Kląskanie językiem.
  • Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust.
  • Język przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „szpilki”.
  • Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami.
  • ,,Mistrz języka”- przy otwartej buzi język uniesiony za górne zęby(do wałka dziąsłowego). Umawiamy się z dzieckiem, do ilu będziemy głośno liczyć np. 20, 30 lub 40. Czas możemy stopniowo wydłużać. Dziecko musi wytrzymać do końca  liczenia z podniesionym językiem i otwartymi szeroko ustami.  

         Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:

  • Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
  • Płukanie gardła ciepłą wodą.
  • „Chrapanie” na wdechu i wydechu.
  • Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.

 

       Ćwiczenia policzków:

  • Nadymanie policzków
  • Wciąganie policzków
  • Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę. 

Przedstawione ćwiczenia są propozycją, a Państwo sami zdecydujecie, które ćwiczenia będziecie wykonywali z dzieckiem, w kolejnych dniach.

Życzę udanej zabawy!

Autor: Małgorzata Dąbrowska